“Waar was je gisteren Ivo?” Deze vraag krijg ik wel de laatste tijd regelmatig. Nou, ik ga weer naar school. De kinderen vinden dat maar gek natuurlijk, een meester die op school zit.
Maar het is echt waar, ik volg namelijk de opleiding VIB (video interactie begeleider). De opleiding is echt zo een mooi middel om te gebruiken wanneer je werkt met kinderen, want alles wat je doet gaat echt over de kinderen! Ik ben er heel enthousiast over en wil dat graag met jullie delen.
Maar wat is VIB (Video Interactie Begeleiding) nou eigenlijk? De basis van VIB is om sensitief te worden voor de initiatieven en signalen van kinderen en dat je je daarop kan afstemmen, net als inzicht krijgen in de eigen rol in de communicatie. Maar hoe werkt VIB hoor ik je denken? Een speciaal opgeleide Video Interactie Begeleider (VIB-er, ik, in dit geval) maakt korte video-opnamen van een pedagogisch medewerker tijdens de werkzaamheden. Zo worden de interactiepatronen vastgelegd. Tijdens een bijeenkomst van ongeveer een half uur analyseren de VIB-er en de pedagogisch medewerker de opnamen. Relevante fragmenten worden stilgezet of herhaald, zodat de verbale en non-verbale communicatie duidelijk zichtbaar wordt. De pedagogisch medewerker leert succesvolle interactiemomenten herkennen. VIB gaat uit van de kracht van de pedagogisch medewerker en helpt die kracht uitbouwen. VIB heeft een positief effect op alle betrokken partijen: kinderen ontwikkelen zich beter en krijgen meer respect. Pedagogisch medewerkers halen meer voldoening uit hun werk en blinde vlekken worden zichtbaar. Kinderen tonen voortdurend initiatieven om zich te ontwikkelen. Het is van vitaal belang dat de pedagogisch medewerkers deze initiatieven oppakken en herkennen. Zo voelen kinderen zich gezien, gehoord en begrepen en kunnen zich optimaal groeien in hun ontwikkeling.
Wat hebben we toch een mooi vak he…
Ivo is assistent locatiemanager op de BSO’s in Laren én buurtsportcoach in ’t Gooi bij montris kinderopvang